Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu” online în 2018


Media sociale, conform definiției Wikipedia, sunt instrumente create pentru a facilita comunicarea utilizatorilor de Internet și crearea, distribuirea și schimbul de conținut (text, foto, video, audio, prezentări multimedia etc.) între membrii unor grupuri sociale. Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu” utilizează aceste instrumente pentru promovarea serviciilor și contribuie la imaginea bibliotecii, fiind  prezentă pe două site-uri,  39 de bloguri, 31 de pagini instituționale și 11 grupuri pe Facebook, 27 de conturi pe YouTube, 14 conturi pe Flickr, 9 conturi pe Twitter, 7 pe Slideshare, 6 pe Pinterest și Instagram.

BLOGURI

Blogurile rămân să fie un instrument important de comunicare, informare a utilizatorilor și promovare a activităților, serviciilor și colecțiilor bibliotecii. Comparând datele din ultimii doi ani constatăm următoarele: după scăderea drastică a indicatorilor odată cu trecerea blogurilor pe platforma WP, în 2018 situația s-a redresat datorită instruirilor, în cadrul cărora au fost abordate problemele de gestionare a conținutului blogurilor, crearea unui conținut relevant, tactici SEO etc. Principalii indicatori de performanță arată în felul următor: numărul de vizite a rămas practic la nivelul anului 2017 (marcând o mică creștere), iar vizualizările au crescut cu 254 391 în comparație cu anul 2017, iar numărul de postări a scăzut.

90% din articolele publicate pe bloguri abordează subiecte legate de: a) colecții, în special cărțile noi, cărți aniversare sau prezentări de cărți din programele de lectură Bătălia cărților, Chișinăul citește; b) evenimente organizate; c) servicii; d) personalități; 10% de articole revin subiectelor speciale: drept, artă, Chișinău, Eminescu. Iar după criteriul popularitate se evidențiază subiectele: scriitori și opere literare (40%), Chișinău și chișinăuieni (30%), personalități (20%), alte (10%)

În topul celor mai populare bloguri, după criteriile vizite și vizualizări, se regăsesc Chișinăuorașul meu, urmat de Centrul Academic Eminescu, Ora poveștilor (CAE), Chișinău Muzical, Biblioteca Centrală a BM „B. P. Hasdeu”, Ebraika, ceea ce denotă interesul față de conținuturile tematice utile puse la dispoziție de bibliotecari.

  Blog vizite vizualizări postări
  Chișinău, orașul meu 113 481 199 606 94
  Ora povestilor CAE 74217 92201 92
  Centrul Academic Eminescu 45992 61172 163
  Chișinău Muzical 31179 47708 5
  Biblioteca Centrală a BM «B. P. Hasdeu» 32410 44471 243

După criteriul postări, în top au intrat blogurile filialelor „M. Ciachir”, Biblioteca Centrală, CAE, Traian, M. Costin. În raport cu numărul de vizite postările respective au înregistrat de la 20 la 282 de vizite per postare, ceea ce indică un grad scăzut de interes față de materialul oferit. Cel mai solicitat conținut – 6235 de vizite per postare – a oferit blogul Chișinăul muzical, urmat de Chișinău, orașul meu cu 1207 de vizite per postare.

Numărul mic de vizite pe bloguri poate fi explicat din câteva puncte de vedere: a) postările nu se planifică; b) postarea nu este creată de bibliotecar, dar preluată din alte surse; c) informația similară există și pe alte bloguri (în cazul expozițiilor virtuale dedicate achizițiilor noi de carte); d) postarea nu este concretă, reprezintă un abstract sau un anunț al unui eveniment (ceea ce contravine cu noile tendințe în blogging, potrivit cărora postările trebuie să ofere conținut desfășurat, dezvoltat); e) subiectele abordate vizează un public îngust cu interese speciale: f) postările nu sunt vizibile pentru că nu sunt indexate corect.

În anul de referință s-a pus accent pe ameliorarea accesului la conținutul publicat de bibliotecari: au fost redactate cuvintele-cheie, care asigură regăsirea materialelor pe motoare de căutare, prezentate tehnici care asigură legăturile și oferă vizibilitate. Concluzionăm, că utilizarea acestor instrumente importante de imagine ale bibliotecilor nu a fost uniformă — unii au planificat postările, au oferit un conținut relevant pentru utilizatori, alții au publicat postări, fără a face o promovare și distribuire a lor pe rețele sociale.

TWITTER

Twitter este o sursa eficientă de informare pentru utilizatorii virtuali ai Bibliotecii Municipale și de promovare a imaginii bibliotecii. În 2018 în total pe conturile filialelor au fost publicate 6732 de postări (2016 în 2017), care au acumulat 197 962 de vizualizări, ceea ce reprezintă o creștere de 50 de% în comparație cu 2017. Deși în anul de referință conturi active ale filialelor sunt mai puține decât în anul 2017, numărul vizualizărilor ne demonstrează că utilizatorii așteaptă conținutul, care se plasează pe contul Twitter ale filialelor.

În anul 2018 contul instituțional al Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu” de pe Twitter a înregistrat 164 de persoane interesate, care au citit 5690 (680 în 2017) de postări pe diverse teme și s-au înregistrat 77 755 (29 104 în 2017) de vizualizări. În comparație cu anul 2017 în anul de referință și numărul de postări a crescut considerabil și utilizatorii au fost mai activi pe contul bibliotecii, găsind aici informații despre evenimentele, serviciile bibliotecilor. Din filiale se evidențiază Filiala „A. Mickiewicz” cu 40 019 de vizualizări, care a reușit să atragă pe utilizatorii săi cu conținut divers și interesant publicat pe blog. Cele mai multe postări au fost create de CAE – 405, și Filiala M. Costin (162). În 2018 pe contul Twitter a devenit activă filiala „Târgoviște”. Pe Twitter au fost plasate informații despre concursuri, activități culturale, evenimente dedicate culturii, expoziții cu diverse teme.

Topul celor mai vizualizate postări de pe Twitter în 2018:
1. Cărți noi pentru bibliotecă, primite în dar de la vice-mareșalul Sejmului Poloniei, Ryszard Terlecki și vice-mareșalul Senatului Poloniei — Filiala
„A. Mickiewicz” cu 1078 interacțiuni.

2. Arcadie Suceveanu la Biblioteca Târgu-Mureș cu 904 interacțiuni

3. Pavel NASALCIUC, producătorul emisiunii ORA de RAS, la Biblioteca „Târgu-Mureș” cu 425 de interacțiuni.

YOUTUBE

Biblioteca Municipală este prezentă pe YouTube pe 27 de canale susținute de filialele sale. În anul 2018 au fost create 807 de video materiale (pentru comparație 557 în 2017), vizualizate de 668 959 de ori (379 628 – 2017), ceea ce reprezintă 805 de vizualizări per video și o creștere de 40% .

După numărul de vizualizări în top se află Filiala „M. Lomonosov” – 458 851 – biblioteca își promovează activitățile culturale, dar și serviciile pe care le prestează. Urmează Filiala Traian – 94 942 de vizionări ale poveștilor, citite de bibliotecari, precum și ale activităților pentru copii organizate și Centrul Academic Eminescu – 21 034, care promovează opera clasicului literaturii universale Mihai Eminescu. Postările populare reflectă activitatea bibliotecii, servicii, prioritățile anului, cărțile aniversare, întâlnirile cu personalități marcante și subiecte din diverse domenii pe care le evidențiem. Analizând datele statistice se observă că materialele video din anii precedenți sunt mai populare, decât video-urile create în anul de referință. Promovarea insuficientă a canalului Youtube, lipsa de distribuire a materialelor video pe rețele sociale și, nu în ultimul rând, tematica postărilor explică numărul redus de vizionări. Utilizatorii preferă să acceseze postări interesante, practice și utile pentru ei.

Cea mai populară postare pe contul de Youtube al bibliotecii „M. Lomonosov” a fost postarea Что не любит поджелудочная железа: lecție prestată de către doctorul Marina Matiușenco în cadrul Serviciului „Здравушка”. Această postare a fost a acumulat 359 943 de vizualizări și 2497 like-uri. Utilizatorii virtuali, și pe parcursul anului de referință, rămân interesați de povestea Gogoasa, creată de Filiala Traian în 2013, vizualizată de 194 360 și apreciată cu 110 like-uri, 7 comentarii. Postarea Un dans pentru mamica („Ştefan cel Mare”), unde băiețeii talentați de la gradinița 96 din sectorul Botanica, Chișinău, au dansat în pași moderni, după un cântec din repertoriul lui Michael Jackson, pentru mămicile lor iubitoare,
vizualizată de 84 325 ori, cu 4 comentarii, a fost apreciată de 119 ori. În anul de referință postarea Imnul orașului Chișinău (Filiala de Arte „T. Arghezi”) a fost cea mai vizualizată pe acest canal Youtube — 35 745 de vizualizări și 201 de aprecieri. Cântecul Toamna interpretat la filiala „Alba Iulia” de copiii de la Grădiniţa nr. 186 a fost vizualizat de 13 927 ori. La filiala „H. Botev” vizitatorii canalului sunt pasionați de literatură. Poezia Де е България / Иван Вазов recitată de utilizatoarea Irina Dașan, în cadrul Ușilor deschise la Bibliotecă din 2013 a acumulat 12 128 de vizualizări. La filiala poloneză „A. Mickiewicz” cea mai populară postare a fost Ghicitori pentru cei mai isteţi din cadrul concursului „Cine-i mai isteţ”, pălăria „Magelina”, la care au participat copilaşii de la grădiniţa nr. 59. Postarea a fost vizualizată de 10 945 ori și apreciată de 15 utilizatori.

În ultimii ani preferințele utilizatorilor, respectiv la conținutul online, s-au deplasat de la lectura textelor spre vizualizarea video-urilor și a fotografiilor, iar bibliotecile oferă conținuturi relevante pentru toate categoriile de utilizatori.

POVEȘTI DIGITALE

În 2018 au fost publicate 83 de povești digitale cu divers conținut, publicate pe Youtube. Subiectul Poveștile digitale a fost abordat în cadrul instruirilor oferite de formatorii Angela Borș și Liliana Juc atât pentru bibliotecari, cât și pentru utilizatorii filialelor.

Poveștile digitale au fost prezente și în probele Maratonului utilizatorilor din 18 octombrie 2018 – Eu și biblioteca mea – crearea poveștilor digitale. Pentru această probă participanții au venit cu tema de acasă pregătită, iar la bibliotecă, îndrumați de formatorii Angela Borș și Liliana Juc, au publicat povestea pe canalul de Youtube al Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu”. În total au fost create 10 povești digitale minunate, în care utilizatorii fideli (Stefanya Poddubnîi, Diana Damir, Constanța Sinița, Andreea Bargan, Ana Iftodi, Buză Alina și Buză Elena, Daniela Danu) vorbesc despre experiența lor legată de biblioteca pe care o vizitează. Doi participanți au reușit într-un timp limitat să-și creeze povestea de la început până la sfârșit (Ion Pelin, Biblioteca Publică Băcioi și Sergiu Cojocaru, Filiala de Arte). Aceste povești digitale au fost vizionate de 900 de ori și apreciate de 50 de internauți.

Analizând dinamica poveștilor plasate pe canalul Youtube, menționăm că cele mai active filiale în anul 2018 sunt: „Târgoviște” – 8 postări, „Transilvania” – 8 postări și „I. Mangher” – 5 postări. Tematica poveștilor a fost și ea diversă. Mai multe biblioteci au promovat lectura („Târgoviște”, „Transilvania”, „A. Donici”, „M. Ciachir”, „I. Mangher”, Biblioteca Centrală, secția Management Infodocumentar); serviciile noi („Târgu-Mureș”, Biblioteca Centrală, „M. Ciachir”, „I. Mangher”, „H. Botev”). Altele au creat povești cu ocazia unor sărbători („Târgoviște, „M. Ciachir”, Biblioteca Centrală), aniversări ale scriitorilor, personalităților („I. Mangher”, „L. Rebreanu”, Biblioteca Centrală, „L. Ukrainka”); despre biblioteca lor sau profesia de bibliotecar („H. Botev”, „I. Mangher”, „Târgoviște”, „A. Mickiewicz”, „T. Arghezi”, „Transilvania”).

Poveștile digitale, publicate pe Youtube, în anul de referință, au acumulat în total 10 549 de vizualizări, iar în tabelul de mai jos sunt afișate filialele cu cele mai vizualizate povești din 2018:

Filiala Vizualizări Postări
„I. Mangher” 7062 5
„M. Ciachir” 539 13
„Târgovişte” 502 8
„Transilvania” 433 8
„L. Ucrainca” 421 4
Biblioteca Centrala 353 16
„Ștefan cel Mare” 247 8

Poveștile digitale au fost publicate și pe Facebook, iar grupul Povesti digitale a devenit o platformă comună pentru cei 195 de povestași, care partajează experiențe, discută probleme, caută soluții.

ALTE PLATFORME ONLINE

Pe parcursul anului 2018 filialele au contribuit la mărirea colecției de imagini, publicate pe Flickr și/sau pe Google Photos. În total 4262 de fotografii, vizionate de 80 151 de ori. Cele mai mari colecții sunt stocate pe conturile filialelor: Biblioteca Centrală, CAE, „O. Ghibu”, „L. Rebreanu” și Traian, respectiv și cele mai vizionate sunt aceleași colecții.

Încă o platformă de organizare a colecției de imagini este Pinterest, puțin utilizată de biblioteci, deși este un instrument de promovare eficient și ușor de gestionat. Biblioteca Municipală pe contul instituțional a organizat pe 67 panouri tematice 182 de fotografii: Citim Eminescu, Bătălia cărților, Chișinăul citește, Biblioteca altfel, Maratonul utilizatorilor, Vocea utilizatorilor, Centenarul Unirii, Să re-azim povestea și altele, care au fost accesate de 237 716 de ori și au obținut 69 de aprecieri. CAE a publicat 579 de fotografii, grupate pe 16 panouri Citim Eminescu, Servicii pentru comunitate, Familia, Programul de lectură Chișinăul citește, care au vizionate de 4788 de utilizatori și au acumulat 29 de like-uri.

În anul de referință rețeaua socială Instagram a fost folosită cel mai mult de Filiala „L. Rebreanu”, care a publicat – 149 postări, apreciate de cei 359 de followers. Filiala „Transilvania” – 35 posts, 108 followers, Biblioteca Centrală — 33 postări și 124 followers ș. a. Instagram a fost și o probă la Maratonul utilizatorilor 2018 (69 de postări).

E-CONȚINUTURI

Utilizatorii bibliotecilor, în special cei din generația Z, preferă să facă cunoștință cu diferite categorii de informații în format digital. Biblioteca Municipală oferă acces la documente digitizate, care sunt publicate pe platforma de publicare issuu.com și plasate pe hasdeu.md. În 2018, colecția digitizată a ajuns la 186 de documente, disponibile și pe site-ul BM, care au fost „răsfoite” de 41 217 de ori și au acumulat 805 748 de vizualizări (impresii), 167 de distribuiri, 76 de aprecieri.

În anul de referință filialele BM: CAE, „Transilvania”, Secțiile „Memoria Chișinăului” și tehnologia informației (pentru contul instituțional) au publicat 42 de documente digitizate și digitale, care în totalitate au provocat 102 384 de interacțiuni din partea utilizatorilor, cu 119 de distribuiri.

Postare Vizualizări
Mihai Cimpoi: Bibliografie 1382
Revista BiblioPolis, 2017, nr. 4 515
Iulian Filip : Cine duce-n mâini o carte e un om și jumatate : Expoziție virtuală 217
Ecoul Eminescu: revistă 145

Din tabelul de mai sus putem cоncluziona că, cea mai populare postări în anul 2018 au fost Mihai Cimpoi: Monografie bibliografică (SMC), ce reflectă activitatea academicianului pe parcursul a  57 de ani de muncă scriitoricească și științifică; revista BiblioPolis, 2017, nr. 4, vol. 67, o sursă importantă de informații profesionale și revista Ecoul Eminescu (CAE) cu impresii despre activitățile desfășurate pe parcursul anului.

Datele statistice relevă o utilizare la un nivel scăzut a documentelor digitale și digitizate, deși se presupune că acest tip de documente este solicitat de utilizatori. Mai mulți factori au cauzat situația actuală: lipsa de promovare, de informare a bibliotecarilor despre documentele respective, de coordonare a selecției documentelor pentru digitizare. Toate aceste aspecte trebuie să fie incluse în agenda unui atelier profesional și discutate în anul 2019.

Prezentările publicate pe platforma online Slideshare a Bibliotecii Municipale sunt și ele parte a colecției de documente digitale. În anul de referință au fost publicate șapte prezentări (subiectul cărora sunt: cărțile noi, personalități chișinăuiene, evenimente istorice, servicii noi). 17 656 de vizualizări (în 2017 – 8246 vizualizări) și 95 descărcări se referă la conținutul integral al conturilor. Conținutul informativ oferit de filiala „A. Mickiewicz” (expoziții de carte) a prezentat interes și a fost descărcat de 51 de ori, la fel au fost utile instrucțiunile privind descrierea bibliografică a documentelor, promovarea imaginii bibliotecii, rezultatele cercetărilor sociologice etc. de pe contul instituțional al BM (27 descărcări), precum și prezentările despre personalitățile ca Eugen Doga, Constantin Brâncuși oferit de Filiala „T. Arghezi” (13 descărcări).

CONCLUZII

Publicațiile digitale, create de bibliotecă nu sunt promovate, utilizatorii ar trebui să fie informați despre existența lor pe parcursul anului în cadrul activităților de informare, de recomandare a acestui gen de documente. Platformă Slideshare, pe care pot fi încărcate comunicări, variate documente, infografice pentru o ulterioară distribuire pe rețele sociale nu este utilizată suficient. Toate aceste aspecte trebuie să fie incluse în agenda unui atelier profesional în anul promovării imaginii.

Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu” online în 2018: Один комментарий

Добавьте свой

Spune ce gîndești

Заполните поля или щелкните по значку, чтобы оставить свой комментарий:

Логотип WordPress.com

Для комментария используется ваша учётная запись WordPress.com. Выход /  Изменить )

Google photo

Для комментария используется ваша учётная запись Google. Выход /  Изменить )

Фотография Twitter

Для комментария используется ваша учётная запись Twitter. Выход /  Изменить )

Фотография Facebook

Для комментария используется ваша учётная запись Facebook. Выход /  Изменить )

Connecting to %s

Блог на WordPress.com. Тема: Baskerville 2, автор: Anders Noren.

Вверх ↑

%d такие блоггеры, как: