QR code la bibliotecă


Ce este un cod QR?

Trăim într-o eră a vitezei şi a comunicării, în care informaţia este cel mai valoros bun. Felul în care reuşim să comunicăm şi să asimilăm informaţia este esenţial pentru succesul nostru, ca profesionişti într-un anumit domeniu.

Codul QR sau codul de răspuns rapid permite încorporarea rapidă şi facilă a unei informaţii într-o imagine, care poate fi aplicată apoi pe diverse suporturi tipărite.

Codul QR este o variantă de cod de bare bidimensional (2D), ce constă din mici module, puncte (de obicei negre) așezate într-un pătrat pe un fond alb, dispuse sub forma unei matrici. Pentru a putea fi citite este nevoie de un scanner capabil să citească datele simultan în două dimensiuni, atât vertical, cât și orizontal.

Codul QR a fost creat în 1994 de către japonezii de la Denso-Wave, o corporaţie (filială) a Toyota și folosit în industria auto cu scopul de a urmări componentele vehicolelor în procesul de fabricație.

La baza conceptului a stat rapiditatea şi uşurinţa în procesul de codare şi decodare, de unde şi denumirea sa: QR – quick response.

Cu toate că iniţial a fost folosit pentru monitorizarea componentelor auto în cadrul procesului de producţie, în zilele noastre acest tip de cod QR a devenit mult mai popular, domeniile de aplicabilitate a codului QR s-au diversificat în timp. În momentul de faţă sunt folosite în diverse aplicaţii comerciale.

Ce informație poate conține un cod QR?
  • Website URL, acesta este foarte util pentru navigarea pe internet de pe mobil. Cu ajutorul unui cod QR nu mai este nevoie să tastezi o adresă URL din browserul telefonului, operațiune care poate fi destul de greoaie mai ales dacă adresa este lungă, trebuie doar ca telefonul să scaneze codul QR, iar browserul telefonului îl redirectioneaza catre url-ul în cauză;
  • Text, informarea utilizatorilor cu texte suplimentare. Acest lucru poate fi util pentru furnizarea de conținut util utilizatorilor, dacă nu există suficient spațiu pentru a fi expus;
  • vCard (cărţi de vizită electronice), detaliile de contact  sunt adăugate simultan în agenda telefonului prin scanarea codului QR;
  • SMS sau mesaj text, este o altă alternativă de conectare cu compania sau biblioteca.
  • Email, o modalitate de a comunica direct. Odată ce codul QR este scanat puteți trimite un e-mail preformatat;
  • Hartă, conține informație despre locul aflării bibliotecii.  Arătați utilizatorilor cum să vă gasească. Codurile QR utilizeaza Google Maps;
  • Social Media, acesta cuprinde o gamă diversă de opțiuni, cum ar fi Facebook, LinkedIn, Twitter, Foursquare şi altele. Codurile QR pot accesa aceste rețele, prin intermediul web;
  • Video, puteți folosi codurile QR pentru a-i ajuta pe utilizatori să vadă un filmuleț, un anunț video, un slide etc. Ex: Un cod QR poate arăta într-un videoclip cum se instaleaza un program pe laptop;
  • Autentificare WiFi, oferiți utilizatorilor o modalitate alternativă de a se conecta la rețeaua internet;
  •  Foto, mms, servicii de plată online, jocuri etc.

Cantitatea de date ce poate fi stocată în codul QR depinde de tipul de date, versiune și nivelul de corectare a erorii. Capacitatea maximă este astfel: doar date numerice – Max. 7089 charactere, alfanumerice – Max. 4296 caractere, binar/byte – Max. 2953 caractere, etc. Un cod de bare obișnuit poate stoca maxim 20 de caractere, ceea ce face ca un cod QR să fie mult mai performant, stocând peste 7000 de caractere.

Unde poate fi tipărit codul QR?

Codul QR poate fi adăugat pe orice material tipărit al unui brand: cărţi de vizită, mape de prezentare, bannere, afişe, ambalaje, presă scrisă, chiar mijloace de transport. Prin citirea codului, utilizatorul, care poate fi un potențial client sau colaborator, are acces la informaţii suplimentare, acestea beneficiind de avantajele mediului digital: conţinut multimedia, uşurinţa editării şi stocării datelor. De exemplu, pe afişul de promovare a unui film, un cod QR poate dirija utilizatorul către un videoclip cu trailerul filmului, pe o carte de vizită, poate conduce către un site cu un portofoliu de lucrări, prin intermediul unei mape sau al unui pliant se poate accesa un catalog sau o broşură de prezentare, prin intermediul afişelor stradale sau pe mijloacele de transport se pot obţine informaţii despre obiective turistice, şi exemplele pot continua. Citirea codului bidimensional conduce la declanşarea unei acţiuni din partea utilizatorului: fie un apel telefonic, fie trimiterea unui sms, fie citirea sau vizualizarea unei informaţii. Aceste interacţiuni pot fi uşor contorizate, obţinându-se informaţii despre comportamentul utilizatorilor.

Ce soluții și beneficii oferă un cod QR?

Alături de canalele obişnuite de comunicare, codul QR se poate dovedi un mijloc foarte eficient şi creativ de promovare şi informare.

  • Îmbunătățirea imaginii. Bibliotecile, precum și companiile, entitățile sunt întodeauna în căutarea unei modalități ieftine de a-și consolida imaginea și brand-ul lor. Codurile QR sunt perfecte pentru acest lucru. Imprimați un cod QR pe cărțile de vizită, puteți să-l utilizați ca antet, pe site-ul dumneavoastra, pe material promoționale sau oriunde credeți că utilizatorii îl pot observa.
  • Extinderea Marketingului. Atunci când vine vorba de anunțuri tipărite, acestea sunt limitate de anumite dimensiuni, iar când vine vorba, de exemplu, de reclamă TV un număr de secunde alocat trebuie respectat. Utilizând acest tip de marketing, este posibil ca anumite informații despre serviciul dumneavoastră să nu fie expuse.
    Codurile QR va oferi o modalitate de a crea o punte între marketing-ul offline și online, va permite de a extinde marketing-ul offline.
    Cu ajutorul unui cod QR, utilizatorii vor petrece mai mult timp pe site-ul bibliotecii pentru a descoperi serviciile pe care le oferiți.
    Codurile QR vor permite să vă eliberați de constrângeri în ceea ce privesc timpul limitat sau spațiu publicitar.

Posibilități de a folosi codul QR în bibliotecă

  1. Cod QR, care să facă trimitere la informația despre autor, despre operă, adnotare, recenzie sau impresii ale altor cititori.
    Plasare: Pe coperta cărții (partea din față sau cotor).
  1. Liste publice. Ținând cont de preferințele și interesele sale, utilizatorul va putea accesa o listă tematică pentru a o consulta și verifica în permanență actualizările.
    Plasare: Pe un panou destinat listelor, atașat lingă calculatoarele pentru utilizatori. De indicat denumirea listei, cu o poza  ce ar caracteriza lista și codul QR.
  1. Reguli de utilizare WiFi.
    Plasare: Pe perete, în zona WiFi.
  1. Întreabă Bibliotecarul – Chat.
    Plasare: Pe panoul de informare a filialelor. Utilizatorul intră pe chat și discută cu bibliotecarul, link-ul se păstrează în favorite, în caz că mai dorește să se adreseze bibliotecarului.
  1. Expoziții de pictură, de carte. De indicat un cod QR, ce ar conține informație despre autor, pictor, pictură etc., despre alte lucrări ai acestei personalități.
    Plasare: La expoziția de carte- lângă genericul expoziției sau la expoziția de pictură- la fiecare pictură în parte.
  1. Raft electronic.
    Plasare: Pe divizionarul de raft (clasă, subclasă) de indicat codul QR, pentru ca utilizatorul să consulte toată literatura disponibilă la clasa respectivă existentă în bibliotecă (filială), nu doar cele existente la raft.
  1. Codul QR ce ar direcționa către site-ul bibliotecii, la pagina de Facebook și alte rețele de socializare.
    Plasare: Pe buzunărașul cărții.
  1. Schema bibliotecii: fiecare departament, filială să dispună de un cod QR, care să conțină informația despre servicii oferite, grafic de lucru, amplasare.
    Plasare: La intrarea Bibliotecii Centrale un baner cu schema Bibliotecii Municipale B.P. Hașdeu cu indicarea codurilor QR la fiecare departament și filială, respectiv, de plasat la intrarea departamentelor și a filialelor, în scop de orientare a utilizatorilor în spațiul și serviciile bibliotecii, departamentelor; specificul și serviciile filialelor.
  1. Cod QR ce ar direcționa către site-ul bibliotecii sau la o informație concretă de pe site, bloguri, activități culturale, filme, OPAC, biblioteca digitală etc.
    Plasare: Pe materiale promoționale: cărți de vizită, semne de carte, broșuri, banere, placate etc.
  1. Prezentare slide.
    Plasare: Direct pe ecran, unde va fi prezentat materialul pe slide (pentru ca utilizatorul să aiba acces la informația de la un seminar, conferință, instrucțiune etc.) Materialul trebuie să ofere posibilitatea de descărcare.
  1. Concursuri, sondaje electronice.
    Plasare: Când se pregătește un sondaj sau concurs electronic, de plasat un cod QR pe panoul de informație în filiale, iar la îndemnul bibliotecarului cititorii să participe direct de pe dispozitivul mobil (pentru a cuprinde un eșantion mai mare). Ex: Cea mai citită carte în anul curent.
  1. Pentru curiozitate, divertisment.
    Plasare: De plasat un cod QR în săli de lectură, care va face trimitere la o informație atractivă, interesantă, la un anunț, invitație, concurs etc. Ex.:
  • de inițiat un calendar al sărbătorilor interesante sau calendar creștin, la fiecare sărbătoare de pregătit un cod QR cu informație despre această zi;
  • rubrica Știați că? Cod QR la o curiozitate;
  • Cod QR ce conține o glumă etc.

Cum se generează un cod QR?

  • Alegerea informației ce doriți să o împărtășești. Primul pas constă în alegerea informației ce doriți să fie transmisă. Aceasta poate fi de orice fel – link, text, video, carte de vizită etc.
  • Găsirea unui generator de coduri QR. Sunt foarte multe site-uri care vă pot ajuta să generați un cod QR. Optăm, de exemplu, pentru site-ul Qrstuff, unul dintre cele mai folosite servicii. 

untitled

 De asemenea puteți încerca și alte site-uri ca: 

http://goqr.me/#t=wifi
http://www.qrcode-monkey.com/#url
http://qrdroid.com/generate/
http://ro.qr-code-generator.com/
http://www.qrcode.es/es/generador-qr-code/

  • Adăugarea conținutului. Aveți posibilitatea să alegeți ce tip de cod doriți să creați. Optăm, de exemplu, pentru un cod de tip URL: Catalogul Electronic al Bibliotecii Municipale B.P. Hasdeu.  

untitled

  • Asigurați-vă că funcționează. Înainte de a fi folosit asigurați-vă cu atenție că acest cod funcționează. Pentru a verifica acest lucru este necesar să dispuneți de un dispozitiv mobil cu cameră foto, internet și aplicația de citire a codurilor QR.
  • Partajarea. Poți adăuga acest cod prin partajarea link-ului permanent, încorporarea în blogul dumneavoastră sau salvarea imaginii într-un fișier, ce poate fi ulterior printat pe fluturași, cărți de vizită sau orice altceva.

untitled1

  • Terminarea produsului. Aici este produsul final: Codul QR al Catalogului Electronic al Bibliotecii Municipale B.P. Hasdeu.

catalogul-electronic

Cum se citește un cod QR?

Pentru a citi un cod QR, aveți nevoie de un telefon echipat cu o camera foto şi o aplicaţie specială pentru decodare.
În funcţie de sistemul de operare folosit de dispozitivul dumneavoastră mobil. Deci, decodarea informaţiilor conţinute în codurile QR se poate realiza cu orice telefon mobil performant, tabletă, smartphone cu  sistem de operare Android , iOS, BlackBerry OS, Symbian sau Windows Mobile 6.5 sau 7, dotat cu cameră foto, prin intermediul unei aplicaţii de decodare instalată pe acest dispozitiv. Aceste aplicaţii pot fi preinstalate de către producător pe anumite modele de telefoane mobile sau pot fi descărcate de pe Internet, fiind disponibile foarte multe variante.

Pașii:

  • Asigurați-vă că sunteți conectat la internet mobil sau WiFi;
  • Asigurați-vă că aveți o aplicație de scanare a codurilor QR. În caz că nu aveți, instalați pe dispozitivul mobil disponibil o aplicație pentru scanarea codurilor QR.
    Exemple de astfel de aplicații: Bee Tag, Scanlife, QR Code Reader, QR Code Scanner, I – NIGMA, Kaywa Reader, QuickMark, iMatrix, NeoReader. În funcție de sistemul de operare a telefonului, de găsit o astfel de aplicație în magazinul propriu (ex.: Google Play, Play Market, Market place – pt Android, Ovi store pt Symbian etc.) sau de descărcat gratuit direct de pe http://get.beetag.com sau scanlife.com;
  • Deschideț aplicația;
  • Scanați codul QR pe care doriți să-l citiți, iar în browserul telefonului se va afișa conținutul url-ului stocat de codul respectiv.

Stela Tymofti; Eugenia Butnaru,
Departamentul tehnologia informatiei

Răspunde. Expuneți părerea.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s