Promovarea blogurilor pe retele de socializare


Promovarea blogurilor este o problema caracteristica tuturor institutiilor, nu doar ale filialelor BM «B.P.Hasdeu»; in acest context, e nevoie de regandire si refaceri, anume in modul care o vor utilizatorii.

Un blog ofera utilizatorului posibilitatea de a fi vizibil, de a avea o prezenta online, de a aborda si comenta subiectele postate. Se iveste intrebarea despre necesitatea blogurilor: unele bloguri ale filialelor din reteaua BM »B.P.Hasdeu» nu ofera aceasta posibilitate, in plus, nula este transparenta si promovarea lor; la texte lipsesc partajari cu share-distribuiri la retele de socializare, si acces liber la comentarii. Vedem vizite si afisari, de la inceput de an, dar fara reactii adecvate: majoritatea filialelor nu se bucura nici de aprecieri, nici de comentarii; iar in unele, lipsesc definitiv semnele lor la postari. Nu este clar, ce apreciaza cititorul, ce — dezaproba; se da impresia, ca unor bibliotecare le convine acest lucru: nu-s reactii — nu-s probleme! Personal, am incercat sa comentez pe cateva bloguri ale filialelor, dar m-am blocat la accesul cu parole si robot, fie, n-am putut sa-mi divulg numele propriu, ramanand un anonim; altceva, e ca a fost imposibil sa descifrez codurile si sa demonstrez, ca nu sunt un robot. Timp pierdut. Consider, ca functia partajarilor si acces liber la postari si comentarii trebuie sa permita utilizatorului sa se simta oricand binevenit, de altfel, dezamagit o data, el nu mai reapare pe blog, nu mai prezinta interes nici din curiozitate; deci, pierdem eventual un cititor al bibliotecii.

Alta intrebare, e cum reuseste utilizatorul sa dea de informatie de pe bloguri, daca nu e promovare continua? Poate va intrebati, ce rost mai are promovarea postarilor sau ale evenimentelor culturale? Cine nu stie, le explic: ulterior, creste numarul utilizatorilor, cititorilor si cerintele de lectura. Fara promovare lipseste publicitatea institutiei. Si — viceversa. E nevoie de mai multe sondaje; intrebati cititorul, de ce anume au nevoie, cu ce-i puteti ajuta, pentru… a va ajuta si pe sine in activitatea voastra profesionala. Un blog trebuie sa vina la cititor, sa-i ofere exact ceea ce solicita sau cere. Un blog e reusit, daca cititorul vine la indemnul lui la biblioteca, prezinta interes, discuta, comentand: ceea ce se vede bine dupa reactii si aprecieri ale postarilor. Ma uimeste faptul, ca unele bibliotecare uita, ca un blog, fie, o pagina de pe o retea sociala, ale unei biblioteci, trebuie sa fie publice: vizuale si deschise pentru toti utilizatorii; sa reprezinte anume biblioteca, si nu, numele unei persoane, care activeaza in aceasta institutie si a deschis pagina pe o retea de socializare, ca din partea institutiei! Persoana respectiva poate doar sa ajute, in acest domeniu, cu promovarile blogului, de pe alt cont, al sau personal.

Fiecare bibliotecar ar trebui sa cunoasca moduri de convingere, mai bine-zis, cele de a trezi sau a determina lumea la discutii: pentru a crea legaturi si conectari in socializari, pentru integrarea utilizatorului in for online, care are nevoie de sustinere, deci, si bibliotecarul trebuie sa-l incurajeze mereu la discutii interesante, uneori, si »provocandu-l»… O postare nu se rezuma doar la oferirea informatiei: utilizatorul trebuie, mai intai, sa afle de sursa, si acest lucru e imposibil, daca informatia nu e promovata pe retele de socializare etc. Dar si promovarea are nevoie de dezvoltare si timp pentru acumularea experientei a bibliotecarului in acest sens; din partea mea, mai in gluma, mai in serios: doar, sa nu duca lipsa de intuitie, curaj si imaginatie!  In acest context, bibliotecarii mai au mult de invatat. Observ pe bloguri, mai mult, texte adaptate de pe retele sociale; si nimic despre activitatea bibliotecii, sau, se apeleaza la personalitati pentru a ridica rayting-ul blogurilor, dar se cam uita: poate subiectul e »demodat» sau, nu mai prezinta interes? Blogurile nu-si gasesc cititorul sau: asta e problema. Si de vina e bibliotecarul, care uita, ca toata activitatea lui trebuie sa roiasca in jurul cititorilor, si nu, invers. Adica, a postat bibliotecarul un text pe blog, de care e convins, ca va »merge», si — s-a »calmat».  Dupa un tur asupra blogurilor, observ la unele, ca numarul de aprecieri coincide cu cel al lucratorilor filialelor… Ce rost mai au blogurile, daca n-au cititorii lor? Biblioteca e pentru cititori! — nu-i lipsiti de accesul la tehnologii informationale! Alteori, bibliotecarii invoca lipsa lor, pentru a-si justifica situatia de amortire in activitatea bibliotecii.  Daca asa merge treaba, macar sa se tina cont, ca bibliotecarul sa-si centreze toata activitatea pe carte tiparita, atat timp cat mai conteaza! Iar TI trebuie sa mearga in paralel cu promovarea cartii si a lecturii. Daca e sa trecem la modernizare a bibliotecilor, trebuie sa ne conformam cu ceea, ca au venit timpuri noi, deci,  sa activam, cu noi mentalitati si modalitati profesionale.

                  Svetlana VIZITIU, sef-oficiu DDC

10 Comments

Spune ce gîndești

Этот сайт использует Akismet для борьбы со спамом. Узнайте, как обрабатываются ваши данные комментариев.