BM pe rețelele de socializare în 2012


Prezenţa BM pe web în anul 2012 în comparaţie cu anii 2010, 2011 semnalează o creştere considerabilă a postărilor pe Twitter, Youtube, Flickr,  Slideshare și a fanilor de pe Facebook, remarcând o scădere o numărului de postări pe bloguri.

Ca și în anii precedenți, Facebook-ul denotă un grad de popularitate destul de mare (cu 36 % mai mult decât în 2011). Acest serviciu este utilizat, în primul rînd, pentru promovarea serviciilor, activităților organizate de BM, precum și pentru informarea utilizatorilor privind cărțile noi și impresiile de lectură, informația și articolele publicate pe blogurile bibliotecilor. Acest lucrul îl confirmă grupurile de lectură existente și nou create pe Facebook: Impresii de lectură (342 de membri), File din viață și cărți (2 844 de membri), Fii informat (1 280 de membri), Biblioteca Municipală B.P. Hasdeu (70 membri); și paginile consacrate Clubului Mov, revistei BiblioPolis, aniversării BM. Pe parcursul anului au fost recomandate pentru lectură / discutate   de cărți.

În al doilea rînd, pe Facebook sunt postate informații care pot fi grupate în următoarele categorii: Comentarii,  Propuneri, sugestii, doleanțe; Observaţii, constatări, solicitări de informaţie; Urări, mulţumiri, laude; Explicaţii, argumentări; Mesaje de ordin personal; Condoleanţe.

Site-urile de publicare a imaginilor: Flickr și Picasa sunt destul de populare în mediul bibliotecarilor. Filialele BM prin imaginile postate (7636, cu 50 % mai mult decât în 2011) demonstrează comunității activitatea acestora. În topul filialelor se manifestă filialele: „Transilvania”, „Târgu-Mureş” și „Traian”.

Serviciul Slideshare (846 de fani), în anul 2012 a oferit 25 de prezentări, ce reprezintă un suport informațional și profesional pentru bibliotecari și utilizatori, consultat de 9533 de ori. Cei mai activi au fost formatorii, filialele de Arte „T. Arghezi”, „L. Rebreanu”, CID „Chișinău”. Cele mai citite materiale au fost: Program de voluntariat „Prietenii bibliotecii”: realizări și perspective (3064); Mesajul scris … (2426); Деятельность Клуба любителей истории Кишинева … (1418); Descrierea bibliografică (1203); Lecturile verii: Manualul organizatorului (631) etc.

Materialele de pe Youtube create de filialele BM sunt la rândul lor instrumente de consolidare a imaginii bibliotecii și de valorificare a potențialului inovațional al bibliotecarilor, ceea ce a fost demonstrat în cadrul Concursului de videoclipuri prilejuit aniversării BM – cele mai populare au fost videoclipurile elbaorate de: Filiala „L. Ucrainca”, Filiala „Traian”, urmată de Filiala „Transilvania”.

Un alt serviciu web popular chiar și printre politicieni, Twitter, este un instrument de informare și de distribuire a informației. Numărul de anunțuri privind activitățile bibliotecii, orarul de funcționare, distribuirea postărilor de pe bloguri etc. denotă o creștere nesemnificativă în comparație cu anul 2011. Putem menționa filialele Ștefan cel Mare (327), Liviu Rebreanu (313), A. Mickiewicz (253), Maramureș (114) și M. Costin (108) și nu în ultimul rînd Sediul Central (455).

Activismul bibliotecarelor pe bloguri în 2012 semnalează o descreștere considerabilă. (pentru comparație în  2011 – 6008). Diminuarea numărului de postări în comparație cu anul 2011 a fost determinată de faptul că unele bloguri pe parcursul anului de referință nu au fost actualizate cu aceiași periodicitate ca în anii precedenți. Din graficul de mai jos constatăm diminuarea publicațiilor pe blogurile Chișinău, orașul meu, Enciclopedia cărților, BiblioCity și CIE. S-au micșorat și informațiile profesionale de pe Echipa Hasdeu, care pe parcursul anului de referință a fost dezvoltat cu pagini noi: Lecturi pentru manageri și Portofoliul inițiativelor. În ceea ce privește postările de pe blogurile filialelor, se semnalează o creștere considerabilă față de anul 2011. În acest sens se evidențiază blogurile filialelor „Ștefan cel Mare”, „Ițic Mangher”, „Transilvania”, „Maramureș”, CAE.

Blogurile BM: Enciclopedia cărților; Echipa Hasdeu; Chișinău, orașul meu; BiblioCity; urmate de blogurile filialelor: Ștefan cel Mare, Târgu Mureș, Ițic Mangher, Transilvania, Ovidius, CAE, Liviu Rebreanu, Arte ”Tudor Arghezi”, Alba Iulia și Titulescu sunt în topul celor mai vizitate și vizualizate publicații. Printre aceste biblioteci se evidențiază aparte blogul filialei Ștefan cel Mare: Ne întîlnim la biblioteca Ștefan cel Mare, care are o rubrică inedită biblioteconomic, corespunzătoare unui astfel de serviciu Web – Jurnalul bibliotecarului, urmărit de utilizatori.

Conform analizei datelor statistice, în medie per BM se înregistrează 1,4 de vizualizări per vizită, ceea ce ne demonstrează utilitatea informației. Numărul vizitelor și vizualizărilor în comparație cu 2011 a crescut cu 16,7 %.

Conținutul postărilor de pe bloguri în rare cazuri incită utilizatorul la discuții. Comunicarea cu utilizatorul prin intermediul blogurilor rămâne o problemă, dovadă fiind numărul mic de comentarii parvenite din partea utilizatorilor. Serviciile web recent implementate sunt utilizate în diferită măsură de către filialele BM. Dar calitatea acestor servicii trebuie îmbunătățită, fapt confirmat și în urma rezultatelor evaluării blogurilor filialelor.

One thought on “BM pe rețelele de socializare în 2012

  1. Svetik Viz says:

    Referitor la cei mai activi! parerea mea, e ca dintre BP filiale: Codru”, Targu-Mures”, Maramures”, Adam Mickewici”, Arte”, Rebreanu”: sunt cele mai active pe retele de socializare!!

    Like

Răspunde. Expuneți părerea.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s