PLDM – un model al bibliotecii viitorului



Pentru început aș dori să vă zic că acest articol nu are nici o conotație politică, iar PLDM vine de la Public Library of Des Moines. O bibliotecă în care am avut norocul și plăcerea de a lucra timp de doi ani. Vreau să vă prezint cîteva poze cu această bibliotecă, îmi permit chiar să o numesc futuristică pentru că are un design aparte. Este toata din sticlă, pe acoperiș este iarbă, într-un cuvînt, priviți și vă minunați singuri. Un singur P.S. Construcția acestei biblioteci a costat $30 milioane. http://greensource.construction.com/projects/0704_centrallibrary/1.asp

Ziceam mai sus că am avut norocul de a lucra la PLDM. De ce noroc? Pentru că, sunt de părerea că anume eu am fost persoana potrivită la locul potrivit. Aflîndu-mă în SUA la începutul anului 2008, neavînd serviciu, am decis să merg să fac voluntariat la bibliotecă. În state, a face voluntariat e ceva firesc și foarte mulți oameni sunt implicați în diferite activități fără a fi remunerați financiar. Încă din Moldova eram familiarizată cu munca de voluntar (fiind voluntar al Centrului “La strada” timp de 3 ani) Deci, pentru experiență, pentru a trece timpul mai repede dar și pentru a vedea cum se lucrează într-o bibliotecă din SUA, am decis să completez formularul voluntarului. Timp de 6 luni dedicam bibliotecii cîte 2-3 ore din timpul meu liber. În acest timp, făceam de toate: aranjam cărțile pe raft, analizam articolele din ziare, tot ce era legat de PLDM dar și cele șase filiale ale ei, decupam și le colectam într-o mapă. La sfîrșit, am pus în aplicare cunoștințele mele din timpul studenției și am împărțit pe grupe toate articolele, după ani și chiar cuvinte cheie. Șefa fundației bibliotecii, unde eu am făcut mai mult timp voluntariat, a rămas foarte mulțumită și încîntată de ceea ce am realizat.

Așa s-a întîmplat ca poziția de  Administrative Assistant de la fundația bibliotecii să fie vacantă. Nu am stat mult pe gînduri și am zis șefei că aș dori mult să lucrez pentru ei. Mi-a dat două săptamîni de probă, însă după prima zi de muncă mi-a zis că poziția este a mea. De aici s-a inceput totul. În fiecare zi învățam ceva nou, fiece zi îmi aducea ceva diferit. La început mi-a fost foarte greu, în primul rînd din cauza barierei lingvistice. Engleza mea nu avea nivelul corespunzător pentru o asemenea funcție în care se cerea comunicarea cu clienții, corespondență etc. Însă, m-am straduit și în timp am ajuns să mă înteleg foarte bine cu toți dimprejur, directori, manageri, și oameni simpli care veneau la bibliotecă. În acest articol o să vorbesc mai puțin despre activitatea fundației în care am lucrat, și o să vă povestesc mai mult despre ceea ce am vazut eu diferit într-o bibliotecă publică din SUA, și anume biblioteca publică din orașelul Des Moines, capitala statului american Iowa.

Prima și una din cele mai mari deosebiri este atitudinea oamenilor față de bibliotecă, și nu doar a oamenilor dar și a statului. Dacă în Moldova un bibliotecar are unul din cele mai mici salarii, în SUA lucrurile stau diferit. Ca să vorbim în cifre, vă zic că salariu directorului bibliotecii unde activam este nici mai mult nici mai puțin decît $110 mii pe an (salariu este făcut public), iar un bibliotecar de rînd (avînd un master de la ALA) începe cu un salariu de $50 – $70 mii pe an. Este o onoare în SUA să zici că ești bibliotecar. Îmi aduc și acum aminte la prima lecție de curs la univeristate, d-na Kulikovski ni-a zis că e foarte bine să lucrezi ca bibliotecar….peste hotare, acuma ii dau dreptate d-ei.

Cum ziceam mai sus, oamenii în SUA susțin biblioteca. Din cauza crizei începute in 2008, s-a redus numarul orelor de activitate al bibliotecii. Nu vă pot zice cîte donații am primit de la oameni cu mesajul ca biblioteca să nu reducă numarul de ore și că ei vor să ajute la menținerea orarului normal al acesteia. Ei toți sunt foarte receptivi și se implică foarte mult în “viața”bibliotecii. Am fost plăcut surprinsă să văd cum oamenii doneaza bani la bibliotecă aproape pentru orice ocazie (zile de naștere, decesul unei persoane sau chiar animal, nuntă etc.). Oamenii sunt motivați prin diferite “oferte” ale bibliotecii, cum ar fi: pentru o anumită sumă, poți avea numele tău sau al altei persoane inscripționat pe un perete sau pe o carte; pentru o sumă mult mai mare o sală de conferințe poate să poarte numele tău sau celor dragi ție.  Deasemenea, foarte multe persoane includ biblioteca în testamentul lor. Timp de doi ani cît am activat în bibliotecă, am colectat în jur de jumatate de million de dolari din bani lasăți în testament pentru bibliotecă.

Încă o diferență care am observat-o este ceea că biblioteca are un board (consiliu) al directorilor, board alcătuit din oameni diferiți, din diferite domenii, care la fel sunt voluntari, adica pe lîngă serviciul de bază pe care îl au, își găsesc și ceva timp pentru bibliotecă. Anume ei sunt cei care iau deciziile, fară votul lor nu trece nici una, așa că directorul bibliotecii nu are nici o împuternicire în a lua desinestătător vreo hotărîre.

Foarte mult îmi place accesibilitatea bibliotecilor din SUA. Online se rezolvă totul, poți să comanzi cartea dorită, primești email sau chiar un telefon cînd cartea este în bibliotecă și te așteaptă. Cel mai mult însă îmi place că poți să reînoiești comanda ta online, adică, dacă ai luat o carte și timp de trei săptamîni trebuie să o reîntorci, însă nu ai finisat să o citești, există optiunea de a prelungi online cererea de păstrare a cărții pentru încă alte trei săptamîni (cu singura condiție că acea carte nu a fost solicitată de altcineva).  Același lucru se întîmplă și cu DVD-urile și CD-urile împrumutate. Cu un singur dolar închiriezi un DVD timp de o săptamînă. Lucrătorilor bibliotecii li se oferă gratuit, așă că timp de 2 ani am privit mai toate filmele din colecția bibliotecii.

Lucrînd în administrația bibliotecii am avut ocazia să văd cum stau lucrurile din interior. Foarte mulți bani sunt oferiți de stat, însă o parte semnificativă sunt donați de companiile mari (o metodă eficientă de a plăti taxe mai puține dar și de a arată suportul față de comunitate). Despre activitățile și programele care le are PLDM o să vorbesc în alt articol pentru că este mult de povestit.

Vă ziceam mai sus că am fost și am mai vizitat cîteva mari biblioteci din America. Una din ele este Bilioteca Congresului din Washington DC. Ce pot să zic? Trebuie să mergeți să vedeți acea minunăție plină de tot ce putem numi informație, nu mai zic de locație. O altă bibliotecă, care de data aceasta m-a impresionat prin designul ei, este biblioteca de drept din Des Moines. Și localizarea ei nu este una întimplatoare – Capitol Building.

Este mult de vorbit despre bibliotecile din SUA, eu însă, mă opresc aici și vă promit că în următorul articol vă spun mai multe detalii despre activitățile și programele organizate de PLDM dar și de Fundația bibliotecii (acolo unde am activat eu.)

 

Răspunde. Expuneți părerea.

