4 simple căi de atragere a utilizatorilor pe Facebook


Vă propun încă o traducere, a unui articol care mi-a părut foarte interesant, şi poate fi util în activitatea Dvs., poate motiva  prezenţa bibliotecilor în reţelele sociale. Articolul este semnat de Leyl Master Black, Managing Director la Sparkpr, una din cele mai importante agenţii PR din lume. Leyl are o experienţă de peste 15 ani în gestionarea programelor de comunicare pentru companii tehnologice.

Mai mult de 3 milioane de companii, branduri și celebrități și-au creat cont pe Facebook, mulți dintre ei își pun întrebarea care ar fi modalitățile de utilizare optimă a acestuia.  Unele companii au observat că, chiar cînd au pagini actualizate, cu conținut nou, baza lor de fani nu crește.

Sînt multe branduri care au trecut de un milion de fani, în timp ce alte companii se mulțumesc numai cu mii. Care este secretul primilor? Aceste companii au găsit modalități de a trece de la o simplă transmitere a informației la participare. Ei au ştiut să cointereseze utilizatorii, care la rîndul lor, invită și alte persoane să se alăture.

Mai jos sînt prezentate 4 simple modalităţi pe care inteligenții marketologi Facebook le utilizează pentru a cointeresa/atrage/angaja fanii lor.

1. Cereţi să-şi exprime opinia

Dacă postaţi ceva pe pagina Dvs. de pe Facebook, presupuneţi că informaţia va genera un număr de comentarii. Dar dacă formulaţi conţinutul sub forma unei întrebări, atunci el este perceput ca un apel la acţiune. Punînd o întrebare angajaţi ego-ul persoanei şi provocaţi distribuirea conţinutului – pentru că oricine vrea să-şi partajeze părerea sa.

La conferinţa DigiDay: Social care a avut loc luna curenta[1] elaboratorii dezvoltatori ai social media marketing application Fan Appz au demonstrat cum o simplă întrebare poate provoca interes, angajare. Unul din clienţii săi –  firmă-provider de conţinut video cu peste 300 000 de fani Facebook – postau video clipuri pe pagina de pe Facebook. Compania a observat că atunci cînd postează video fişiere asociate cu o întrebare vizualizările au crescut de la 7 la 10. Această strategie, simplă dar efectivă, a generat cu o sută de ori mai multe impresii, comentarii pe Facebook decît atunci cînd video era postat pe Peretele lor de pe Facebook ca răspuns la o întrebare.

NBA[2] a adoptat aceiaşi strategie, utilizînd fluxul continuu al sondajelor Top Five şi a altor conţinuturi atractive care au adus organizaţiei 2 milioane de fani, un număr fără precedent pentru o lighă sportivă pe site-urile sociale. NBA invită fanii săi să clasifice primii cinci „shooters” “point guards” etc. Pe parcursul sezonului 2009-2010 pagina fanilor a generat mai mult de 500 milioane de impresii şi peste 6 milioane de vizualizări video.

2. Testaţi cunoştinţele lor

Considerarea testării cunoştinţelor într-o maneră distractivă, utilizînd teste relevante, legînd rezultatele de un concurs sau promoţie. Un quiz inteligent nu este numai divertisant, el poate mări timpul aflării utilizatorului pe brandul vostru. O companie care are o asemenea abordare este Molotov, o agenţie de marketing digital, care-i are ca clienţi pe actorii ca George Lopez, David Spade şi Jamie Kennedy. Molotov a colaborat cu George Lopez în crearea unui quiz How Well Do You Know George Lopez? (Cît de bine îl cunoaşteţi pe George Lopez?) pentru a mări baza lui de fani pînă la un milion şi de a o dirija spre vizionarea emisiunii lui televizate.

Pentru a promova un nou show televizat agenţia a lansat o serie de teste despre celebrităţi combinîndu-le cu tombole de mărfuri. Chestionarele au testat cunoştinţele oamenilor despre artist, şarjele, viaţa lui, conţinînd chiar ce s-a întîmplat în showul din săptămîna trecută. Oferirea utililizatorilor a posibilităţii de a testa cunoştinţele şi de a intra într-o ambianţă competitivă a oferit şi un stimul suplementar, de a împărtăşi prietenilor rezultatele. Pe parcursul a unei săptămîni campania a fixat mai mult de 12 milioane de impresii, comentarii. Şi premiera show-ului a înregistrat un număr record de vizionare a unui show din reţeaua TV prin cablu în anul respectiv.

3. Asociaţi promovarea cu conţinut

Un concurs sau o tombolă vă poate aduce nişte adrese de e-mail, simpla postare a acestora pe pagina dvs. oferă o stimulare de a partaja cu prietenii sau chiar de a participa la ele. O modalitate de a stimula participarea este legătura ofertei de conţinut. Persoanele care participă la concursuri, teste sînt ţinte pentru mesajele voastre. Ei pot deja avea o atracţie, interes faţă de marca Dvs., deci, acum, este cel mai bun moment de a le face o ofertă. În exemplul de mai jos Molotov a oferit fanilor posibilitatea de a participa la o tombola de marfuri, dar oferta a fost făcută în cadrul unui test. Această strategie a dus la o rată de conversie de 50%. Din fiecare 10 fani care au testat cunoştinţele sale, 5 au semnat pentru participare la promoţie, generînd peste 30 000 de emailuri de promovare a show-ului. Oferta nici măcar nu trebuia să fie mare.

Înainte de Super Bowl, NFL a lansat testul How Well Do You Know the NFL? (Cît de bine cunoaşteţi NFL?[3]), în urma căruia un participant selectat primea un cadou – un card de $50 la NFLshop.com. Peste 10 000 de fani au participat la quiz. Dacă luăm în consideraţie că fiecare participant avea cîte 200 de prieteni, putem avea peste două milioane de impresii, comentarii.

4. Mulţumiti fanilor Dvs.

Oferirea fanilor Dvs. ceva de valoare – chiar dacă este ceva foarte simplu ca un cupon, sau ca nişte bilete la Tonight Show – este o modalitate foarte bună de a arăta că îi apreciaţi pentru  sprijinul lor continuu.

Dar, ce gîndiţi despre alegerea unui fan, la întîmplare, pentru ai oferi ceva special?

NBA este şi aici leader. Strategia lor consta în înregistrarea unor video clipuri cu staruri utilizate pentru a mulţumi fanilor.

Iată o imagine cu Shaq care-i mulţumeşte fanului #385. Dacă sînteţi fan al NBA puteţi fi următorul!

Puneţi aceste idei în acţiune

Nu trebuie să fiţi un brand celebru, cum ar fi NBA, pentru a transforma pagina Dvs. de pe Facebook într-una atrăgătoare. Orice instituţie poate aborda aceste idei în mod creativ. Un restaurant ar putea pregăti un test despre celebrele scene de film în care apare un restaurant, asociindu-l cu o tombolă şi un cadou – un certificat de 100 dolari. Sau un dealer Ford ar putea rula un sondaj de măsurare a reacţiilor oamenilor privitor la produsele Toyota si de a oferi o finanţare fără dobândă unui cîştigător. Trucul consta în anticiparea intereselor utilizatorilor Dvs.

În ce mod interacţionaţi Dvs. cu fanii de pe Facebook?


[1] Luna martie 2010. Articolul a fost postat pe 19 martie 2010 pe http://mashable.com/2010/03/19/facebook-fan-engagement/

[2] National Basketball Association – Liga Nationala de Basket

[3] National Football League – Liga Naţională de Fotbal

3 thoughts on “4 simple căi de atragere a utilizatorilor pe Facebook

  1. Mariana H. says:

    Un articol bun si salut traducerea acestuia. Tin sa apreciez si implementarea de catre BM a unor modalitati sugerate de autor, Leyl Master Black. Cu sigiranta asta si-a dorit insesi BM sa transmita si colegilor si fanilor de pe FB mesajul articolului – “4 simple căi de atragere a utilizatorilor”.

    Asa ca nu a ramas neobservat plasarea acestuia pe FB care a trezit interes din partea utilizatorilor si colegilor. Fie prin “like”, fie prin “comments”. E firesc, pentru aceasta e aceasta platforma de socializare. Desi “like” deseori nu se prea intelege la ce se refera “fie la continut”, “fie la propriu-zis plasarea noutatii/stirei etc”, totusi exista certitudinea ca s-a citit, s-a auzit. Comentariile insa spun mai multe. Ei, bine de aceasta data, chiar au fost spus multe si continua sa fie spuse. Ba si mai mult se extinde – http://brega.wordpress.com/2010/05/19/bibliotecarele-de-la-hasdeu-sunt-lamentabile-si-in-spatiul-virtual/

    Critica din partea unui cititor a fost dura, si s-ar putea sa fie sincera venind din experienta pe care a trait-o ca utilizator al bibliotecii. Insa comentariile unor colegi/angajati ai BM, care se pretind a fi si ei simpli utilizatori (aceasta de pe pozitia FB) zau nu vin sa confirme nici cele 5 Legi biblioteconomice ale lui Ranganathan si nici a “cele 4 simple căi de atragere a utilizatorilor”.

    Da, Art. 32 Libertatea opiniei si a exprimarii din Constitutia RM, garanteaza fiecarui cetatean “libertatea gindirii” prin p. 1 al aceluiasi art, cum incerca sa se apere una din angajatele BM, plasindu-si acest motto pe parcursul saptamiinii. Dar cu siguranta nu s-a citit p. 2 din acelasi Art. 32. Ba mai mult, nici Codul Etic al Bibliotecarului nu valoreaza nimic. Probabil utilizatorul “revoltat” stie mult mai multe … chiar si de Fisa Postului, ba si mai mult de Manualul Identitatii BM.

    Pentru fiecare critica fie pozitiva, fie negativa trebuie sa existe solutii, pot fi si discutii … dar dragi colegi la un nivel amical, folosind un limbaj adecvat, profesionist. Si oare nu aceasta e 1-a cale de a atrage utilizatori pe FB (cititi articolul, cind bifati “Like”) – “Cereţi să-şi exprime opinia”? Oare nu a fost o opinie din p. utilizatorului? “Mulţumiti fanilor Dvs.” – cea de-a 4-a cale – si asta ar trebui sa fost un “comment” … chiar si fara “iconita zimbet”.

    “Ia un card inteligient, card-ul BM”. Oare toti il au?

    Like

  2. biblioart says:

    Da, am citit articolul cu mare interes şi chiar înţelegere a acelor lucruri necesare pentru a deveni bibliotecar 2.0. Dar am şi o intrebare, destul de modestă. Ce ne facem cu cartea? Ea are nevoie de atenţie, ea trebuie răsfoită. O simplă tură prin fondul de carte şi îţi dai seama, pe cîte din ele nu le cunoaştem. Atunci iţi dai seama, de cîte ori n-ai fost în stare să satisfaci necesităţile de informare al utilizatorului, care într-adevăr avea nevoie exact de cartea respectivă.

    Like

Răspunde. Expuneți părerea.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s