10 idei tehnologice pe care biblioteca dvs. le poate pune în aplicare săptămâna viitoare


In cele ce urmeaza va prezint o traducere a articolului semnat de Ellyssa Kroski si publicat  in American Libraries Magazine (http://americanlibrariesmagazine.org) pe 9 februarie 2010. El ne va ajuta sa vedem unde ne aflam noi in comparatie cu bibliotecile din SUA.

Site-urile sociale, Facebook şi Twitter, permit bibliotecarilor să dialogheze, să comunice şi să colaboreze cu utilizatorii ca niciodată înainte, pentru că sînt o parte din viaţa de zi cu zi a oamenilor. Un pliant sau un album cu câteva poze care descrie biblioteca este un lucru bun, dar un tur video pe care oamenii îl pot viziona pe site-ul bibliotecii sau pe blog este unul incomparabil mai bun. Oferirea utilizatorilor a posibilității de a salva căutările lor este important, dar informarea utilizatorilor prin e-mail şi mesaje text despre noile achizitii prezintă o modalitate „fresh [1]” de contactare a utilizatorilor.
Bibliotecarii, obișnuiți cu Webul, sînt adesea reticenţi să înceapă folosirea noilor tehnologii în activitatea lor, deoarece procesul de studiere, de multe ori, necesită mai mult timp decât ei îl au la dispoziție. Când am început predarea Webului 2.0 şi a tehnologiilor emergente, am încercat să răspund la trei întrebări:
1. Ce este web 2.0?
2. De ce este important?
3. Cum poate să mă ajute mîine să servesc mai bine utilizatorii?
Iată 10 idei pe care le puteţi utiliza pentru a începe crearea produselor și serviciilor noi; colaborarea, conectarea şi comunicarea prin intermediul uneltelor şi tehnicilor noi cu utilizatorul. Toate acestea sunt culese din cele 10 cărţi din seria Tech Sets, care urmează să fie publicate de Neal-Schuman în martie.

1. Crearea unui tur video al bibliotecii pentru a saluta oamenii 24 de ore din 24, şapte zile pe săptămână
Dezvoltarea tehnologiiilor permite chiar şi persoanelor fără experienţă crearea unui tur video şi plasarea lui pe site-ul bibliotecii în puțin timp şi cu puțini bani pentru achiziționarea instrumentelor: o camera, un microfon, computer, software de editare video şi audio, trepied pentru aparatul de fotografiat, stand microfon, o structură de iluminat portabilă şi căşti.
Excursia video oferă informații nu numai despre facilitățile și serviciile oferite de bibliotecă, dar este o modalitate de a invita nonutilizatorii să viziteze biblioteca, inițial virtual. Turul oferă o primire călduroasă şi servicii prietenoase pe care ei vor primi atunci cînd vor veni și despre mîndria pe care o simţi făcând parte din comunitate. Deci, este mult mai mult decât un tur!
Ideea constă în faptul de descoperire a unei biblioteci deși niciodată nu ai fost acolo. Tur ar trebui să înceapă din momentul în care potenţialii utilizatori decid că ei vin la bibliotecă. Deci, primul lucru pe care doriţi să-l faceţi, este să le urați bun venit, să vă prezentați și să le spuneți programul de lucru. Apoi prezentați serviciile și facilitățile oferite, începînd cu informaţii despre cum să ajungi la bibliotecă, unde se află parcarea, regulile de înscriere la bibliotecă etc.

2. Utilizarea SMS-urilor pentru a trimite alerte şi notificări utilizatorilor
SMS (serviciul de mesaje scurte, texting alias) este ideal pentru servicii de notificare/informare. Biblioteca trimite anunţuri utilizatorilor săi prin SMS ceea ce este o alternativă frumoasă a e-mailurilor şi mult mai utilă în cazul utilizatorilor tineri. Cercetările arată că actuala generaţie de studenţi verifică e-mailurile rar, cu întîrziere; ea se bazează aproape exclusiv pe texting pentru a comunica unul cu altul. Există Sisteme Integrate de Bibliotecă (SIB) care oferă o SMS opţiune, considerată ca un punct de acces, prin care mesajele de alertă sînt trimise utilizatorilor automat. Dacă un SIB nu are un SMS integrat, utilizează e-mailul pentru a informa utilizatorii.
Majoritatea providerilor de telefonie mobilă au un gateway care permit transmiterea informaţiei e-mail via SMS pe un telefon mobil. Dacă SIB poate trimite alerte prin e-mail, trebuie doar să indicaţi adresa respectivă a utilizatorului. SMS are un caracter limită de 160 de transmitere a textului, deci, dacă e-mail-urile sînt mari sau conţin semnături, va trebui să le micşoraţi.

3. Distribuirea informaţiei de pe blog pe Twitter

Twitter este foarte popular acum, şi este o modalitate foarte bună de a informa membrii comunităţii despre ce se întâmplă la bibliotecă. Astăzi a fost anulată ora povestii – utilizatorii află acest lucru în mod automat. Puteţi posta noutăţi pe Twitter singuri, dar există modalităţi de a automatiza acest proces, astfel încît conţinutul creat de alţi membri ai bibliotecii: cei de la programe publice sau serviciile pentru copii, să fie postat automat. Acest lucru reduce volumul de muncă şi îmbunătăţeşte comunicarea bibliotecii cu utilizatorii.

4. Îmbunătăţirea serviciilor oferite utilizatorilor prin dezvoltarea competenţelor personalului bibliotecii
Redactarea unei liste de competenţe tehnologice este o modalitate simplă şi eficientă de a organiza un curs/program de formare tehnologică la bibliotecă. Aptitudinile tehnologice sau competenţele includ abilitățile legate de tehnologie, calitate și sînt necesare pentru succesul angajatului și a instituției. După cum vedem, aceste competenţe au crescut în număr odată cu apariţia calculatoarelor, a Internetului, şi Web 2.0. Abilităţi tehnologice sunt esenţiale pentru succesul oricărei instituții, dar deosebit de importante în oferirea serviciilor de calitate în biblioteci.
Multi dintre noi în biblioteci acordă un suport, de facto, tehnic utilizatorilor. Dacă nu sîntem familiarizați cu instrumente tehnologice pe care le folosim, tehnologia devine un impediment în activitate. Vrem ca tot personalul nostru să poată ajuta utilizatorii noştri în mod egal. Abilitățile tehnologice trebuie să fie pentru fiecare dintre noi atît de naturale ca respiraţia. Acumulînd abilităţi tehnologice, biblioteca devine o forţă înarmată cu tehnologii de know-how, experți, capabili să intervină şi să rezolve orice problemă sau întrebare venită din orice colț, la bibliotecă și din afara ei. Nu dezorientați mai mult utilizatorii, nu-l trimiteți de la o persoana la alta sau î-l faceți să aştepte minute, chiar zile, un răspuns.

5. Crearea unui eveniment special pe pagina wiki

Wiki poate fi o soluţie bună dacă creaţi un site web pentru un eveniment special, dar nu vreți să deranjați webmaster-ul cu actualizări regulate. Dacă vreți alegeți un host pentru pagini wiki de sinestătător, va trebui să lucrați cu webmaster-ul vostru împreună pentru configurarea lor. După ce webmasterul a configurat pagina, sunteţi gata și puteți începe adăugarea conţinutului.
Ca orice site de evenimente, wiki-ul Dvs. ar trebui să ofere informaţii relevante pentru participanţii pe care îi vizaţi. Dacă planificați o serie de lecturi, veţi dori să includeți informații de tipul: când, unde şi cine va vorbi. Audienţa va găsi utilă includerea unei imagine a vorbitorului şi biografia lui; ar putea fi integrate înregistrări video de la alte evenimente. Dacă planificați un atelier sau o conferinţă, puteți plasa doar un anunţ. Despre ce se va întîmpla la conferinţă, ce hotel va oferi un discount, cine vor fi vorbitorii, şi alte detalii despre conferinţă le plasați pe site.

6. Catalogul dvs. – unul personalizat
Un site web poate oferi multe facilităţi suplimentare pentru utilizatorii care doresc să se înregistreze. Tradițional cataloagele de bibliotecă oferă utilizatorilor servicii ca: vizualizarea stării contului personal (istoria împrumutului), prelungirea împrumutului, rezervarea documentelor, cererea de a fi notificat atunci cînd documentele devin disponibile, efectuarea unei cereri de împrumut interbibliotecar, plata unor amenzi, precum şi multe alte acţiuni care înainte necesitau o vizită la bibliotecă. Self-service-ul prin intermediul site-ului a devenit foarte util.
Personalizare permite, de asemenea, utilizarea unor setări personalizate legate de căutare şi regăsire a informației. Utilizatorii pot salva rezultatele de căutare pentru o altă consultare în viitor, marca documente specifice, sau stabili preferinţe în ceea ce priveşte căutările avansate, folosi serviciile de notificare/avertizare prin e-mail atunci cînd în bibliotecă intră documente noi la o anumită temă de interes.

7. Organizarea unui turneu la Guitar Hero, care va atrage nonutilizatorii la bibliotecă

Guitar Hero este un joc video foarte popular. Jucătorii “cîntă” apăsând tastele corespunzătoare derulate pe ecran. Unul dintre motivele succesului Guitar Hero este popularitatea în rândul jucătorilor de ambele sexe, altul constă în accesibilitate – poate fi jucat pe orice consolă, chiar şi pe telefoane mobile.
Primul lucru pe care ar trebui să-l faceţi – să determinați vârsta grupului-ţintă pentru turneu. În timp ce majoritatea programelor dumneavoastră ar putea fi adresată grupurilor de vîrstă similare, abilităţile de jocuri video de multe ori poate diferită. Este important să fie clar stabilită vîrsta participanților turneul, astfel încît să nu se creeze probleme în perioada de înregistrare.

8. Utilizarea chat-ul Facebook pentru asistență informațională

Numeroase biblioteci și-au extins serviciile de referinţă, utilizînd chat-ul sau instant mesageria pentru a răspunde la cererile utilizatorilor. Bibliotecile folosesc o varietate de programe de chat pentru a oferi acest tip de servicii utilizatorilor. Facebook, ca mediu social, este un loc perfect pentru a oferi acest tip de serviciu. Serviciile ca: MeeboMe şi Wimzi AIM pot fi adăugate la profiluri bibliotecarilor și utilizate ca o modalitate de comunicare cu cititorii.

9. Colaborare şi comunicare prin intermediul blog-urilor interne

Există mai multe tipuri de blog-uri interne. Bibliotecile specializate care deservesc membrii unor organizaţii specific pot crea tipuri de blog-uri vizibile numai pentru cei din interiorul organizatiei, cum ar fi blog-uri de specialitate sau tematice.
Alte bloguri interne sînt destinate utilizării de către personalul bibliotecii, fiind un instrument de comunicare intern. Iată unele tipuri de blog-uri care ar putea fi utilizate pentru a stimuli comunicarea internă:
Un blog de discuții privind eliminarea/ scoaterea de pe rafturile bibliotecii a documentelor, care sînt motivele
Un blog de formare cu discuții despre ceea ce se predă în cadrul unor traininguri, seminare; despre resursele şi logistica aferentă; discuții în jurul noilor idei care urmează să fie implementate
Un blog de achiziții pe paginile căruia s-ar explica deciziile de cumpărare şi motivele de întârziere de cumpărare.
Un blog de dezvoltare profesională unde personalul își expune gîndurile privind cele învăţate la conferinţe, seminare şi cursuri sau privind unor materiale studiate/lecturate.
Blog-uri ale departamentelor în care echipa discută problemele, activitatea și ultimele proiecte.

Blog-urile departamentelor ajută colaboratorii să fie la curent cu ceea ce se întâmplă în alte departamente si dezvoltă spiritul de colaborare.

10. Organizarea conferințelor  pentru a aborda probleme importante
Desigur, orice conferință în bibliotecă are deja o temă: biblioteca! Dar unele conferințe au ca generic teme mai specifice. Temele legate de tehnologie sunt populare, dar nu doar ele au succes.
• În 2007, Conferința L2 din Melbourne şi Biblioteca 2.0 din Perth – au fost două conferințe australiane, care au avut ca temă Biblioteca 2.0.
• Conferința RepoCamp organizată de Biblioteca Congresului, în 2008, pentru cei care sînt “interesați în gestionarea şi crearea software pentru repozitorii digitale”
• Mashed Libraries UK 2008 a fost dedicată aplicaţiilor “mashup”: practica de programare care permite reunirea de date din multiple surse online pentru a crea un nou serviciu.
• Radical Reference Group a găzduit, în 2009, o conferință care a fost o preconferință neoficială a Asociației de Biblioteci de cercetare și colegii din Seattle. S-au discutat problem legate de “dreptatea social şi colecţiile; programele organizate în bibliotecile academice”.

Subiecte/teme pentru conferințele pe care puteți să le organizați sînt diverse. Subiectele pot varia de la high-tech la probleme legate de comunitate sau utilizatori; participanţii pot oferi expunere a experienţei într-un domeniu de activitate.

Acestea sînt doar cîteva idei despre modul de aplicare a noilor tehnologii care dezvoltă serviciile publice, contribuie la comunicarea cu personalul, şi facilitează colaborarea la distanţă. La ce servesc aceste 10 instrumente şi tehnici, deosebit de atrăgătoare? Majoritatea lor poate fi utilizată pentru crearea programelor şi serviciilor cu minime de investiţii de timp şi resurse şi un program de instruire scurt. Aceste simple sugestii pot ajuta să creați programe inovative folosind tehnologii de ultimă oră începînd cu săptămâna viitoare.

Ellyssa Kroski este specialist în tehnologii la Barnard College din New York, precum şi scriitor, profesor, blogger (iLibrarian), şi autor la Library Journal, specializată în utilizarea tehnologiilor în biblioteci. Ea este editor al seriei Tech Set – 10 ghiduri practice, publicat în această lună de Neal-Schuman. Autorii seriei sînt: Marshall Breeding, Jason Griffey, Robin Hastings, Sean Robinson, Lauren Pressley, Sarah Houghton-Jan, Cliff Landis, Steve Lawson, Kelly Czarnecki, Connie Crosby.

Fresh – din engleză proaspet

Răspunde. Expuneți părerea.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s